Емил Кало: Българското гражданско общество спаси своите евреи

Българското гражданско общество спаси своите евреи. В този процес са участвали много хора от различни среди, открито, с имената си. Това зави в ефира на Нова телевизия Вицепрезидентът на Световния еврейски конгрес и члена на ИБ на ПП АБВ Емил Кало. Коментарът му бе по повод избухналия преди дни скандал, след изказване на говорителката на руското външно министерство Мария Захарова, която посочи, че по време на  Втората световна война руските войници са спасили българските евреи, като са предотвратили депортацията им от България. „През август 1945-а година делегацията на българското еврейство на Световния еврейски конгрес в Лондон заявява: „Ние сме живи благодарение на българския народ и героичните победи на обединените армии". Това за мен изчерпва темата един път завинаги”, посочи Кало.

Той заяви още, че правилната формулировка в случая е, че българското гражданско общество е спасило своите евреи. „Защото хиляди евреи от Македония и Беломорска Тракия не се завърнаха по домовете си. След като твърдим, че това са изконни български земи, значи това са български евреи. Защо формулировката е българско гражданско общество ? Защото синдикати, всякакви професионални обединения, на първо място Българската православна църква и още много, много хора тогава не казват просто така: „Ние защитаваме евреите.“ Те слагат името си, адреса си. Т.е. те рискуват бъдещето си, заставайки зад  името си, ясно и категорично. Ето  това Европа по-късно  нарича „гражданско общество“.“

Според Емил Кало не бива историческите събития да се вадят от контекста. Не бива те да  се разглеждат като самостоятелни епизоди, защото се случват в своя исторически контекст, определен от множество фактори. „Естествено е всяка велика сила опитва да фаворизира своето участие, своите победи“.

Във връзка с това той коментира още веднъж и тезите, че  има тенденция за приписване на заслуги по спасяването на евреите. „По-рано си позволих в една медия да кажа: "Стига вече, оставете спасените на мира! Защото се оказа, че този акт на спасение стана повод за безкрайно неприятни антисемитски коментари от сорта на: „Ние както ги спасихме, те какво ни дадоха.“ Това е меко казано отвратително.“

 

Назад

Top