• АБВ>
  • Новини - Най-важното от страната и чужбина

Новини

Константин Проданов: За кратко време в Плевен събрахме около 600 подписа в подкрепа на гражданската инициатива за въвеждане на необлагаем минимум и по-ниски данъци за стоки от първа необходимост

Константин Проданов: За кратко време в Плевен събрахме около 600 подписа в подкрепа на гражданската инициатива за въвеждане на необлагаем минимум и по-ниски данъци за стоки от първа необходимост

Виж още …

Константин Проданов: Ще следим казуса с „ЕМКО“ въпреки положителното развитие към момента. Битката е за спасяването на целия ни военнопромишлен комплекс

Константин Проданов: Ще следим казуса с „ЕМКО“ въпреки положителното развитие към момента. Битката е за спасяването на целия ни военнопромишлен комплекс

Виж още …

Румен Петков: Казусът „ЕМКО“ трябва да бъде разгледан от анкетна комисия в парламента. Той донесе огромни финансови загуби и дестабилизира воннопромишления ни комплекс

Румен Петков: Казусът „ЕМКО“ трябва да бъде разгледан от анкетна комисия в парламента. Той донесе огромни финансови загуби и дестабилизира воннопромишления ни комплекс

Виж още …

Георги Първанов: Някои от водещите институции в България са в състояние на „студена война“. Опозицията демонстрира активност, но всъщност не предлага алтернативни политики

Георги Първанов: Някои от водещите институции в България са в състояние на „студена война“. Опозицията демонстрира активност, но всъщност не предлага алтернативни политики

Някои от водещите институции в България са в състояние на „студена война“. Опозицията демонстрира активност, но всъщност не предлага реални политики. Това заяви в сутрешния блок на „България он еър“ основателят на ПП АБВ и президент на България (2002-2012) Георги Първанов. По думите му в страната в последно време се налага все повече недопустимия език на омразата, а част от парламентарно представените политически сили у нас разполагат със своите „остриета“, които често предизвикват остри полемики в ефира на националните медии. „В огромната част от случаите тези хора са делегирани. Те представляват една или друга от парламентарните, а понякога и извънпарламентарни, формации“, посочи той и взе отношение по тезите, че подобни скандали могат да доведат страната до предсрочни избори. „Не вярвам да се стигне в близката една година до предсрочни избори, защото наистина има стабилно мнозинство. Уви, и опозицията все още не предлага алтернативи. За това и хората не могат да видят в опозицията алтернативата, наследника на едно бъдещо управление. И все пак, както вече се е случвало при управление на Борисов, може и по чисто морални съображения, ей така, почти от нищото, да изскочи, образно казано, заека и да се стигне до срив в управлението.“

Във връзка с темата Първанов бе призован за коментар и на постоянните конфликти, възникващи между изпълнителната власт и президентската институция, както и за проваленото вчера заседание на Консултативния съвет за национална сигурност към държавния глава Румен Радев. „Това е опит да се унизи държавният глава. Бих отишъл дори и по-далеч - това е опит да се принизи ролята на КСНС. Този случай, да се провали едно заседание на този съвет по подобна знакова тема, е без прецедент и по-скоро е един стремеж на управляващите да неглижират демонстративно ролята на президентската институция, което е една много рискова игра, предвид ситуацията, в която се намираме“, посочи той. По думите му все още не може да се говори  за опити за импийчмънт на Румен Радев, каквито коментари вече започнаха да се появяват в публичното пространство. „Мисля, че е твърде рано за такива тези. Дори аз съм изненадан, че се стигна до този скандал. Разбира се, отговорността не е само в едната посока. Бих препоръчал на президента по-сдържана, по-умерена позиция. Нека той да бъде и алтернатива като политика или да бъде поне коректив като политика. И самите му послания да бъдат изричани по-малко остро и по-конструктивно.“

„Очевидно е обаче, че от двете страни на „Дондуков“ има различия и то по ключови политики. Ето виждате, че вчера, буквално след, да го наречем бойкота, на КСНС, въпреки че се спори дали това е бойкот, но така изглежда... Не може единият да не дойде, другите да си тръгнат по-рано, четвъртите да закъснеят. Какво се случи същия ден? На бойкота беше отговорено с вето. Ако така я карат, не знам къде ще свършат тези институции, които са определено в един период на „студена война“.“

По време на интервюто Георги Първанов бе призован да отговори и на въпрос, свързан с това допускала ли е грешки президентската институция по времето на мандата на настоящия държавен глава Румен Радев. „Да, имаше някои грешки, особено във връзка с действията на служебното правителство, но сякаш в президентската институция нещата се поуспокоиха. Това,  което на мен ми прави впечатление е, че все още не го виждам да се разгръща в международен мащаб. Последното му посещение е знак в позитивна посока, но вече изтича първата година на президента и това е време, в което той би трябвало да е обиколил поне половината европейски страни и то по съществени, по ключови теми. Във вътрешен план виждаме една пределна активност, когато става дума за исторически и други тържествени събития, но все пак, както и самият президент Радев го каза и аз някъде сигурно съм го споменал - президентът не е главен церемониалмайстор на държавата. Той трябва наистина да е по-ангажиран с ключовите проблеми на страната и сънародниците ни.“

В заключение Георги Първанов коментира и приоритетите на страната ни за предстоящото председателство на Съвета на ЕС. „Това с трите К-та (Консенсус, Конкурентоспособност и Кохезия) е една симпатична игра на думи, но аз искам да видя политиките. Чудесно е, че се говори за Западните Балкани като едно закъсняло продължение на идеята, заложена още в Солун през 2003 г. по време на гръцкото председателство. Но освен Западните Балкани искам да видя и Изтока, като цяло. Защото източната политика на ЕС издиша отвсякъде. И после се питаме защо няма диверсификация в енергийната сфера. Няма такава, защото няма източна политика. Ние гледаме на тези страни, включително и на Азербайджан, Казахстан, Туркменистан само като на източници на енергоресурси. Дайте да работим с тях стратегически, дългосрочно.“

Виж още …

Румен Петков: Призовавам всички български граждани да подкрепят протеста на работниците от „ЕМКО“ и „Дунарит“, които се борят за хляба си

Румен Петков: Призовавам всички български граждани да подкрепят протеста на работниците от „ЕМКО“ и „Дунарит“, които се борят за хляба си

Призовавам всички български граждани да подкрепят протеста на работниците от „ЕМКО“ и „Дунарит“, които се борят за хляба си. Това заяви в предаването „Лице в лице“ по БТВ членът на ИБ на АБВ Румен Петков. По думите му в момента сме свидетели на умишлен натиск от страна на управляващите спрямо предприятията от военнопромишления ни комплекс, който може да доведе до цялостна криза в сектора, загуба на хиляди работни места и на милиарди приходи за бюджета. „Тук не става дума само за „Дунарит“ и „ЕМКО“, а на първо място за държавната „Кинтекс“. Премиерът каза, че ще ликвидира посредниците. Българският военнопромишлен комплекс има около милиард  долара годишни договори. Нима този милиард не ни трябва, а искаме да съсипем едно производство, което 90-те години  беше ударено много тежко и с огромни усилия след това успя да се върне на значими за нас пазари. Нима държавата иска да изхвърли 10 000 души на улицата? Те за това протестират хората. Протестират за хляба си. И аз апелирам към всички демократично мислещи българи, към хората у нас, които искат правова държава, да излезем и да подкрепим протеста на военнопромишления комплекс пред сградата на правителството“, посочи Петков. Той припомни, че Агенцията по вписванията продължава умишлено да бави регистрацията на „Дунарит“, който с окончателно решение на съда във Велико Търново е посочен като собственост на „ЕМКО“. „Решението на съда е от 13 март тази година, което задължава една административна структура да извърши определено действие, но тази административна структура не го извършва. Ще родим вече, девет месеца минаха. И това на министър-председателя не му прави впечатление. Аз питам и госпожа Цецка Цачева, защото тя е министърът, който отговаря ресорно за дейността на Агенцията по вписванията. За нея нормално ли е девет месеца да не се изпълнява решение, което не подлежи на обжалване?“

Встрани от темата Петков бе призован за коментар и по непрестанно разтърсващите държавата политически скандали, включително напрежението между президента Радев и ГЕРБ. „Очевидно е, че част от поведението на ГЕРБ се мотивира от стремежа да бъде атакуван грубо, непохватно и нелепо президентът Румен Радев. Тази сутрин Борисов в едно много мило изказване посочи: „Ние сме първа цигулка“, ами да спре тази тамбура Цецо дето приказва само глупости по телевизията. Ако на него гледа като на тамбура, това трябва да е ясно на публиката. В никакъв случай Борисов не е „Страдивариус”, в никакъв случай не е и „Казанлък”. Но това отношение унизява.  Не знам защо ГЕРБ тръгнаха в тази посока“, посочи той. По думите му изборът на изтребители не бил работа на служебното правителство, но това не трябва да е повод да се атакува толкова яростно една институция като президентската. „Това не е повод да се правят такива сравнения, каквито прави господин Цветанов. Има една мярка в политиката, която даже и от хора като него не бива да бъде минавана. Аз имам понякога възможността да наказвам себе си, слушайки изказванията в парламента. Вчера беше един, образно казано, апотеоз на опитите за унизяване на един човек. Пак казвам, темата не е повод да се атакува представителната фигура в България, да се атакува авторитета на страната ни пред външния свят. Гледах някои от депутатите на ГЕРБ, които поплюваха президента по телевизията - жал ми е за тях. За съжаление, имаме народни представители, които ако влезе умна мисъл в главата им, ще умре от самота”.

Виж още …

Константин Проданов: Думата на експертите при изготвянето на предложенията за антикорупционно законодателство трябва да бъде чута

Константин Проданов: Думата на експертите при изготвянето на предложенията за антикорупционно законодателство трябва да бъде чута

Думата на експертите при изготвянето на предложенията за антикорупционно законодателство трябва да бъде чута. Това заяви в ефира на телевизия BIT председателят на АБВ Константин Проданов. По думите му в България и към момента действат правила и институции, с чиято помощ явление като корупцията може да бъде преборено. Те обаче не се използват заради липса на политическа воля. „Аз ще задам и един, да го наречем еретичен, въпрос. Необходим ли е изобщо нов цялостен закон за антикорупция, необходим ли е изобщо нов мегаорган, който да се бори с нея? Чудя се, някой може ли да ми отговори на въпроса, как като обединим няколко звена, които не работят в момента, как като ги обединим в едно голямо звено, то изведнъж ще стане работещо? Ясно е, че то няма да стане работещо. Напротив, ще има поне година, две един организационен хаос, докато тези звена се напаснат. Да не говорим, че в момента те са независими едно от друго и в някакъв смисъл това допринася да се контролират взаимно. Като се сложи всичко под една шапка, тогава от къде ще дойде контрола? Дали тогава този голям антикорупционен орган няма да може да се използва като политическа бухалка срещу инакомислещите? За това считам, че по въпроса с антикорупционното законодателство трябва да се чуят експертите. Вчера бях на една дискусия по въпроса, на която присъстваха и представители на висшите съдилища, Инспектората към ВСС, експерти, професионалисти и там изводите бяха именно в тази посока - не трябва нов закон, а да се изпълнят със смисъл и съдържание съществуващите. Те са достатъчни. Трябва ни просто политическа воля.“

Според Проданов в момента споровете около двете предложения за нов Закон за борба с корупцията са сведени единствено до това кой и как ще бъде назначаван за шеф на новото мегазвено, което е недопустимо. „Как може борбата с корупцията да се свежда единствено до персоната на този, който ще оглавява антикорупционното звено и до това кой ще го назначава? Може ли това да бъде читав подход при борбата с корупцията, подход, при който всичко зависи от личността на един човек? Дори и да е читав човек, ами ако изведнъж се разболее, тогава какво става? Борбата с корупцията остава на трупчета?“

Лидерът на АБВ бе призован за коментар и по темата с отнетия лиценз на военнопромишления завод „ЕМКО“ в светлината на очакването казусът да бъде разгледан в последния работен ден на настоящата седмица. „Шести октомври е поредната дата, която ни се подхвърля и на която казват, че може би проблема ще бъде решен. Дано да съм лош пророк, но моето усещане е, че на шести октомври нищо няма да бъде решено, а, образно казано, ще бъде подритната консервната кутия с проблема напред по пътя. Всички действия до сега на министъра на икономиката и на доста други институции в държавата сочат към една целенасочена атака, която има за цел да срине това предприятие, за да сложи ръка на едно друго предприятие, русенското „Дунарит“. А в целия процес, до колкото виждам аз, ще бъде сринат и целия воннопромишлен комплекс на страната ни.“

Константин Проданов бе категоричен, че огромна вина за случващото се във военнопромишления комплекс носи икономическия министър Емил Караниколов. „Един от резултатите от този казус, който очакваме е, министърът на икономиката да си подаде оставката. Според мен трябва да му бъде търсена и съдебна отговорност. Мисля, че в поведението му има доста съставомерни деяния. Най-малкото на пресконференция той издаде неща, които са търговска тайна. Той говори за конкретни изделия, конкретни боеприпаси, къде се произвеждат, как се произвеждат, на каква цена и за кого.“

Виж още …

Константин Проданов: От десетилетия в България само се имитира борба с корупцията

Константин Проданов: От десетилетия в България само се имитира борба с корупцията

От десетилетия в България само се имитира борба с корупцията. Това заяви по време на дебат, посветен на предложенията за антикорупционно законодателство и иницииран от неправителствени организации, лидерът на АБВ Константин Проданов. „Корупцията у нас се бори на думи вече десетилетия, а в същото време ставаме все по-корумпирана държава. Т.е. всичко е подчинено на една видимост, на това, че има борба с корупцията, но не и на реални действия, и то най-вече заради липсата на политическа воля. За стъпка в подобна посока намирам и този пореден антикорупционен закон, предвиждащ създаването на мега антикорупционен орган. Очевидно се бърза заради предстоящия доклад на ЕК, а това е начин да им се хвърли прах в очите“. По думите му спорът между управляващи и опозиция в парламента, за нов антикорупционен закон, се концентрира не около неговите несъвършенства, а около това кой трябва да оглави мегазвеното за борба с този вид престъпления.

Думите на Проданов допълни и членът на ИБ на АБВ ипредседател на Общото събрание на Международния институт за сигурност и сътрудничество Румен Петков. Той бе категоричен, че истинската дискусия около антикорупционното законодателство тепърва започва и изобщо не е изчерпана. „Една такава дискусия трябва да бъде достатъчно солидна и подчинена на интересите на българската държава, на българските институции, на българското общество, а не да се действа по една лоша практика, която натрупахме през последните десетилетия - нормативната ни уредба и структурирането на звената в органите и институциите да са на подчинение на поредния предстоящ доклад на ЕК“, посочи той.

Според Петков текстовете на новите законопроекти за борба с корупцията съдържат редица притеснителни моменти. „В единия законопроект се разглежда и един много специфичен момент, който има пряко отношение към правата на гражданите - това е инструментът за използването на специални разузнавателни средства. Тук не става ясно дали ще се изгражда трето звено за ползване на СРС, не става ясно и ако няма да се изгражда такова звено, председателят на новия орган по какви критерии ще разпределя използването на СРС, накъде - към ДАТО или към ДАНС? И нещо много смущаващо, това е един законопроект, в чието съдържание няма предвиден режим на контрол от страна на Националното бюро“.

Румен Петков посочи, че и в момента в страната ни има звена, които се борят с корупцията. По думите му обаче тяхната работа е възпрепятствана от липсата на политическа воля. „Ще цитирам и един извод, който се прави в доклад на Министерство на правосъдието от тази година. Там се посочва, че дълбоката политизация на държавната и общинска администрация, съдебната власт, разследващите и правоприлагащите органи възпрепятства противодействието на корупцията по високите етажи на властта. Това дава отговор, например, и на нежеланието да се види продукта, който дава БОРКОР“.

По време на дискусията отношение взе и депутатът от ПГ „Обединени патриоти“ Емил Димитров. Той се обяви против анонимните сигнали и приемането на закон без достатъчно дискусия. По думите му писането на закони „на крак“ носи огромни рискове, а хората, които възразяват срещу подобен подход, често биват обвинявани, че едва ли не защитават корупционните практики у нас.

„Този законопроект на практика може да създаде много нови проблеми, отколкото да реши стари. Когато предприемаме мерки, ние трябва да бъдем сигурни, че те няма да навредят, а че ще помогнат. Говоря в лично качество, не съм сигурен, че заради европредседателството няма да приемем закона в този му вид. Вероятно ще бъде приет, а после ще има хиляди поправки. Смятам, че не е достатъчно съвършен. Самият факт, че когато стартира обсъждането му в правна комисия започнаха да дават заден ход половината му вносители, е достатъчно показателен. Да не забравяме, че това е втори опит за приемане на такъв антикорупционен закон. При първия имахме огромни притеснения и ги изказахме тогава на госпожа Кунева, тя си води записки и накрая предложи абсолютно същия текст“.

„Правя връзка и с думите на господин Петков, че според новите предложения освен неясни СРС-та ще имаме и агентурен апарат, доносници на повикване. Но по отношение на СРС-та - ние започнахме вече за всяко нещо да прилагаме такива средства, а преди беше ясно, че това е само за тежки престъпления“, посочи Димитров и допълни, че според някои предложения в текстовете всеки, който диша в България може да бъде обвинен в корупция.“

Според генерал Румен Миланов който също взе участие в дискусията един от слабите моменти в новите предложения е, че те не дефинират ясно понятието корупция. „Трябва да е ясно, че под корупция се има предвид точно определени престъпления, защото на базата на тях трябва да се организира и много важния елемент наречен превенция. Друг съществен момент е и каква ще е формата на това противодействие на корупцията. В момента се предлага изграждането на една структура, която да обедини, образно казано, всички звена, които работят по тази тема. Трябва да се има предвид обаче, че когато тези звена бъдат отделени от сега действащите структури, те ще загубят своята връзка със сега действащата система. Ние всъщност и в момента не сме изчерпали в достатъчна степен капацитета на съществуващите звена. И за това този проект малко прилича на предложение „да направим нещо като МВР по корупцията“, защото този нов орган ще има своята административна дейност, след това той ще има и своята оперативно-издирвателна такава. Следващ важен момент - как ще върви кореспонденцията, информацията с останалите структури на изпълнителната власт? Информационните потоци са изключително важни, както и обратната връзка за управление на този процес“.

Виж още …

Top