Владимир Маринов, заместник-кмет на община „Родопи” и заместник-председател на ПП АБВ: Щетите, които пандемията нанесе ще се отразят на общинските бюджети

Facebook Twitter

Г-н Маринов, измина повече от половин година от изборите за местна власт. Бяха трудни месеци –след зимата дойде пандемия и извънредно положение. Държавата остана блокирана, това се случи и с общините. Как се отрази внезапното и тотално спиране на бизнеса върху икономическия статус на община „Родопи”?

Пандемията се отрази на всички, участващи в икономическия и политическия живот на страната. Даже не бих могъл да определя дали ситуацията с COVID-19 покоси по-тежко публичния сектор или  бизнеса. Щетите, които се нанесоха на общините с несъбраните до момента данъци ще се отразят на бюджетите и неизпълнението на капиталовата програмата тази година. След като бизнесът спря да се занимава с инвестициите си,  това лиши публичния сектор от реални приходи – такси за придобиване, спрените по-малки обекти в строителството, отменените наеми, с които общините подпомогнаха по свой начин местния бизнес.

Официалните данни на сдружението на общините сочат, че има общини в страната, в които несъбраните данъци достигат до 50 %. Това на практика за някои общини може да се окаже фатално. На практика тази година за всички  може да се каже, че е нулева. В  един четиригодишен мандат, това е 25 % от периода на управление, т.е. 25 % забавено изпълнение на  предизборните обещания. В момента сме в период, в който няма и европейско финансиране – програмата 2014-2020 приключи, а новите европроекти ще се подават от следващата година.Няма и приходи от местни дейности. Не казвам , че държавата не е гарантирала публичния сектор. Но  не смятам, че това, което се прави  е достатъчно. Говори се, че има вариант за отпускане на безлихвени кредити от държавата. И това е някакъв шанс, като всяка община сама ще прецени каква тежест може да понесе. Но това трябва да стане с ясно определени правила и равни условия за всички. Защото нуждите на хората в община Пловдив, „Родопи” или Лъки са едни и същи- искаме хубави улици, лампите да светят, децата да ходят в нови детски градини и реновирани училища.

Законодателството в България е такова, че не позволява общините да финансират големи инфраструктурни обекти. Давам пример с моста в село Първенец. Това съоръжение трябва да се събори и на негово място да се построи ново. Инвестицията е за близо 2 милиона лева. Ако ние го финасираме от общинския бюджет, това означава, че със строителството в общината за тази година приключваме. Ами какво правим с детските градини, с ремонтите по населените места, социалните услуги, които поддържа общината.

Заради тази ситуация  закъсняхме с обществените поръчки. Наложи се да пренаредим приоритетите си – няма как да не подготвим детските градини за предстоящия зимен период и да сменим отоплителните инсталации, там където е необходимо. Всички населени места в общината имат проблем с гробищните паркове и липса на места в тях. Няма как общината да не осигури средства за закупуване на нови имоти за разширение на гробищата. Няма как да няма  ремонти по улиците в селата, защото инфраструктурата е един от на-сериозните проблеми. Но на този етап не може да говорим за големите проекти на общината- за канализации, водопровод, строителството на новата детска градина в Браниполе.

След карантината най-важното сега за общината е съживяването  на всички дейности на територията й. Адаптирани ли сте за работа, съобразно настоящите условия?

До  края на май положението беше тежко. Първи юни се оказа, като че ли, преломна дата. Хората започнаха постепенно да се връщат към обичайния си ритъм на живот, който тотално беше спрян на 13 март. И днес хората са с маски, приемните дни в администрацията все още не са възстановени. Но екипът не е спирал да работи и сега ще се наложи, задачите, които трябваше да се решат за три месеца, да се случат за един. Защото ние все още не сме започнали да изпълняваме новия бюджет. А годината вече е преполовена. Това е голямото ни притеснение. Ако зимата се окаже тежка и започне още от ноември месец? Ние реално имаме четири месеца, в които може да работим в пълен капацитет.

Очакванията на хората са факт, но тук е мястото да кажа, че администрацията има най-малка вина за това, че част от обещанията за тази година ще останат неизпълнени. Напротив, аз смея да твърдя, че „Родопи” е една от общините, които успяха да се справят напълно адекватно в ситуация на извънредно положение. Кризата беше овладяна, общината беше подсигурена с всичко необходимо, като дезинфектни, предпазни маски, ръкавици. И всичко това за сметка на собствения бюджет. Държавата не ни е  помогнала с нито един лев в тази криза.

Общината работи с всички институции в пълен сихнрон и аз използвам случая да благодаря на Областна управа,на Регионалната здравна инспекция и на ОД на МВР за съдействието. Но никой не трябва да трупа сам за себе си дивиденти от това. Защото на първа линия с хората са кметовете по населените места. Те бяха тези, които всеки ден обясняваха за предприетите мерки. Ако не бяха те, паниката сред населението щеше да бъде в пъти по-голяма. Аз , заедно с кмета на общината Павел Михайлов всеки ден бяхме в различно населено място, за да успокоим хората, да  кажем, че ще се справим и че нещата не са толкова страшни. Отговорно казвам, че ние се справихме по блестящ начин със ситуацията на пандемия до този момент. Благодаря на цялата администрация, защото всичко, което беше важно и неотложно, нашите служители успяха да го свършат. Няма нерешен проблем на гражданин. Разбира се имаше и такива, които бяха отложени във времето, не защото администрацията не работеше, а просто защото институциите бяха затворени и не течаха срокове.

В същото време отчетохте и  положителна тенденция за община „Родопи”. Оказа се, че тя е една от най-бързо нарастващите в областта. Повече от 3 хиляди души се регистрираха по настоящ адрес в населите места за месеците на извънредна обстановка.

Не мога да кажа дали пандемията е причина за това. Тези хора са жители на  нашата община. Още от първия ден ние апелираме те да се регистрират и да декларират имотите си. Няма нищо страшно да имаш настоящ адрес в община „Родопи” и те трябва да знаят, че няма да имат проблем с това. Когато не си регистрират имототе в общината те нямат право и да изискват от нас, като администрация. За нас тези обекти все още са строителна площадка и ние не сме задължени да осигурим контейнери за сметосъбиране например. И когато пълнят съдовете за смет на тези хора, които са съвестни данъкоплатци, те създават дисконфорт на всички. Инвестирали са значителни средства в това, което искат да превърнат в свой дом или в място, където да развиват бизнес. Нека са изпълнителни и регистрират имотите си в общината. Тогава могат да имат самочувствие и да изискват от нас.  Така ще бъдат коректни и към своите съседи, защото общината сме всички ние, а не сградата на „Софроний Врачански” в Пловдив.

Какво се случи за изминалите осем месеца, откакто коалиция „БСП –АБВ” пое кормилото на управление в община „Родопи”?

Не е коректо да давам аз оценка за направеното от нас до момента. Хората са тези, които трябва да кажат дали са доволни или не от свършеното, дали оправдаваме доверието, които ни гласуваха на 3 ноември 2019 година. Аз ще изнеса фактите. Много обекти, които бяха замразени в годините, незнайно по какви причини, бяха рестартирани. След повече от десетилетие канализацията на квартал „Терасите” в  село Първенец най-накрая ще бъде завършена и аз се гордея, че успяхме с общи усилия на целия екип да усвоим средствата. Защото имаше опасност държавата да си ги вземе обратно. В Ягодово имат напълно нова улица –„Стара планина”, вече е завършена и „Трети март” в Марково. В момента тече ремонт на детската градина в село Крумово. Използвахме месеците на пандемия, в които градините бяха затворени, за да приключим всички предвидени ремонти и децата да се върнат в обновени сгради.

За по-малко от месец колегите успяха да стартират почти всички обществени поръчки и първите строителни дейности ще започнат още този месец.

Общината е финансово стабилна, но дебело подчертавам, че ние няма да поемем нито един ангажимент, ако за него няма осигурени средства. Това го казахме по време на предизборната кампания и това е нашият принцип на работа. Няма как да подписваме договори, ако нямаме пари. Това не е нашата политика.

Ние обърнахме модела на работа в администрацията, където твърдя, че работят специалисти. Силата на управлението в общината не е в заповедите,  а в екипната работа. Преди аз или кмета да вземем решение, ние се съветваме със съответните специалисти, питаме за тяхното мнение и изискваме предложения. Отговорността я носим ние, но хората в администрацията активно участват във вземането на решения. Иначе се превръщат в едни бюрократи, които идват, за да си напишат поредните документи и да си вземат заплатите. Смятам, че всеки има потенциал в своята сфера и обем на работа. И мнението му трябва да се зачита.

Затова критиките са хубаво нещо и те са начин да искаме да се справим по-добре. Но добрата дума ни дава представа дали този начин на администриране на общината се харесва на хората и дали вървим в правилната посока. Гражданите са в правото си да изискват от нас, но нека не забравят, че е тяхно задължение да бъдат отговорни жители на общината. Всички искаме да живеем в подредена община и това зависи от нас.

Идвате от частния сектор. Опитът ви в бизнес управлението помага ли? Има ли специфика в ръководенето на публичната администрация?

Опитът ми частния сектор е безценен. Динамиката е различна, контактите, които съм изградил в годините са от голяма полза, успехът в реализирането на проекти и отговорността, която носи всеки ръководител към хората, които работят за него. Освен това бизнесът в България е научен да се адаптира и да оцелява в тежки условия. А това калява.

Държавната администрация има друга специфика. Колкото и да ми се иска, тук поставените задачи не могат да се решават толкова бързо. Има много детайли, проблемът трябва да бъде огледан от всички страни и обсъден от различните специалисти. Затова има и толкова отдели в общината. За да не се допусне и най-малкото съмнение в правилността на даденото решение.

Затова говорим за частен и публичен сектор. И съществената разлика е в това, че частният бизнес е в личен интерес, ти работиш за собствена ползва. Публичният е в полза на всички. И ако това го разберат всички ръководители в публичния сектор и започнат да работят по този начин, нещата в страната ще са различни. Пренасянето на модела на управление от частната фирма в общината не е печеливша стратегия. Всяко едно управленско решение в публичния сектор се взима, когато то е в полза и удовлетворява интересите на максимална част от населението. Затова понякога оставаме неразбрани и гражданите излизат от кабинетите ни обидени и ядосани. Но ние няма да вземем нито едно решение, което касае  личен интерес на един или група от граждани. И в същото време едно такова наше решение да ощети други стотици наши жители.

Това е нашият принцип на работа и хората трябва да разберат, че компромиси в тази насока няма да правим.

Какво заглавие бихте сложили на мандата и свършеното до тук?

Ще кажа нещо, което дори и с кмета Павел Михайлов не съм го споделял. Още когато поехме кормилото на управление в община „Родопи” за себе си назовах този мандат „ПРЕЗАРЕЖДАНЕ”. „Родопи” е община от 30 години. Затова няма как да кажем, че тя ще се прероди. През тези 30 години нейното развитие не  е спирало. Да, ние може да критикуваме предишните управници, това е нормално, защото ние имаме различно виждане за развитието на общината. И затова хората избраха нас. Но в община „Родопи” през тези 30 години са се случили много неща и това трябва да бъде отчетено.

А „презареждане” означава нова сила, откриване на нови възможности, разкриване на  потенциала на общината. Той не е разгърнат в голяма степен. Има неща, които нямам обяснение защо не са били направени. Или е нямало капацитет или не са били приоритет. Това е все едно да си купиш скъпа кола, но да я караш с евтини консумативи, защото нямаш пари.

Именно „презареждане” е думата, която определя моята визия за развитието на „Родопи”.  И ако имаме достатъчно гориво, за да сложим в резервоара и ако не изтормозим мотора и  не допуснем той да блокира, смятам, че общината ще набере скорост и в годините хората ще разберат, че ние не сме ги излъгали в обещанията си.

Имало ли е  моменти, в които сте съжалили, че се захванахте с това?

Никога за нищо не съжалявам. Може да съм ядосан, може да ми е криво, но дори и в най-тежките решения, ако подхождам с мисълта, че ще съжалявам, просто не ги правя. Ние застанахме пред хората и открито поискахме тяхното доверие. И спечелихме одобрението им.

Сега ние трябва да покажем, че сме го заслужили. Другият вариант е да си заровим главите в пясъка и да чакаме да отмине  бурята, която всъщност няма. А  е напоителен и обилен летен дъжд.

 Влязох с достойнство в тази община и държа, в деня, когато я напусна, да си тръгна отново с гордо вдигната глава. Иначе просто казвам на хората, че всъщност аз съжялявам за тяхната подкрепа. Това е предателство.

Понякога тежи, умората и напрежението надделяват, но задачата ни е да изпълним каузата  „За доброто на община ”Родопи”!

Публикувано на 02.07.2020 г.    

Последни публикации

АБВ България

Румен Петков бе специален гост на представянето на продукцията на йорданската компания Genome Seeds на опитното поле между Плевен и Дъбник

АБВ България

ПОЗИЦИЯ НА ПП АБВ за прекратяване на концесии, обществени поръчки и продажба на държавна собственост

АБВ България

Румен Петков поздрави мюсюлманите в България по случай Курбан Байрям

АБВ България

ПОЗИЦИЯ НА ПП АБВ по решението на КС във връзка с искане на главния прокурор Иван Гешев за тълкуване на обхвата на имунитета на президента и вицепрезидента

АБВ България

С писмо до европейските институции ПП АБВ алармира за серия тревожни събития в България


ABV Anketi

АБВ Региони

гр. Силистра

Пред олтара на свободата

гр. Силистра

Представители на АБВ в Силистра поднесоха цветя на паметника на Апостола

гр. Смолян

ПП АБВ с нова структура в град Неделино




© ПП АБВ 2018 г. - всички права запазени | Условия за ползване и защита на личните данни