Новини от ПП АБВ

Ген. Михо Михов: Гласуваме против промените в Закона за отбраната. Те не гарантират чл. 9 от Конституцията, където се казва, че въоръжените сили гарантират сигурността

от в ПП АБВ Новини 15/01/2016

Изказване на генерал Михо Михов пред 43-то Народно събрание

Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър на отбраната, уважаеми дами и господа народни представители! Аз взимам думата след като изнесох и доклада на Комисията по отбрана. От него Вие чухте, че има четири народни представители, които не подкрепят този Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили, който се състои от три члена. И тук действително ние тръгнахме да анализираме цялата военна политика на България през последните 25 години, което според мен не е правилно.

Очевидно ние имаме проблем – един-единствен за този момент, за днешното Народното събрание, а това е изпълнението на задачата за охрана на въздушното пространство по задачата „eър полисинг” – въздушен патрул. И тук нещата не се свеждат толкова до проблема, защото проблемът е наш – не е на НАТО, макар че в интегрираната система косвено и пряко ние затова отговаряме. Проблемът се свежда до участниците в решаването му. И ние, народните представители, сме именно такива участници в решаването на този проблем днес и на второ гласуване. Такъв проблем не е съществувал досега за България. Той е качествен – променят се съюзни дипломатически и военнополитически отношения от този Закон. Защото това не се случи с Ньойския договор, не се случи по време на Втората световна война, когато авиацията ни е била също на границата, не се случи 1953 г. при унищожаване на авиацията, не се случи 1991 г. при договора, подписан между Варшавския договор и НАТО по отношение на обикновените въоръжени сили.

Аз и парламентарната група на АБВ ще гласуваме „против” този Законопроект.
Защо? Не защото сме против НАТО и съюзните ни отношения с НАТО и Европейския съюз. Категорично го подчертавам. А защото от 2004 г. до днес – от времето на министър Свинаров до министър Ненчев, считаме, че всички министри на отбраната имат виновно поведение за този проблем, защото те нямаха куража да настояват пред своите правителства за обмяната на авиацията, за модернизацията и закупуването на нов самолет, каквито средства е имало и имаше, и би следвало да се намерят. Затова, че не бранеха чл. 9 от Конституцията, където с особена глаголна форма се казва, че въоръжените сили „гарантират” и вчера, и днес, и утре.
Да, обаче с днешното приемане на Закона този чл. 9 и тази Конституция така леко ли я приемаме като изменение или друго тълкувание?! Как така? Да не продължавам целия цитат, но глаголната форма е много силна.

По отношение на този Законопроект, смятам, че той прави три-четири внушения или най-малко толкова послания.

Първото послание е към българската общественост, към българския народ. Той ни дава и ние казваме днес, че за нас много-много Конституцията не е най-важна, не браним думичката „гарантира” и това обществото няма как да не го научи, защото това е качествен, нов момент, който не произтича от глобален стратегически преглед на отбраната, за да се вземе това решение. Това е едно важно послание към нашето общество, което е срамно.
Второто послание или внушение е към нашите съюзници. Да, Вие знаете от края на миналата година оценките за приноса ни в колективната система за отбрана за това, че сме консуматор. С това неискане и с този Закон ние фактически признаваме, че ще бъдем вечен консуматор. След като не можахме 16 самолета, записани – тук се спори, за дълги години, План 2004, когато влязохме на Пражкия summit в НАТО – предвиждаше 72 бойни самолета, Бяла книга № 2 предвиди 16 – от тях нямаме три-четири. И това послание ние и сега го потвърждаваме, че нямаме 8, за да осигурим „eър полисинга”.

За новия план няма да говорим днес, ще има време по-нататък.
Третото послание и внушение е най-обидното и трагично за мен. Ние фактически и пряко, и косвено казваме на българските пилоти, на 102-годишната ни авиация: „И без Вас можем, и без Вас ще съхраним въздушното пространство с други сили.” Язък за авиационната ни школа! Язък, че не можем да Ви дадем десет самолета, за да го изпълните!” Толкова патриотично се готвехте български пилоти! Аз лично трагично съжалявам за това, което се случва и за моите последователи и колеги.

И не на последно място внушението или посланието е към региона. От този факт България доказва, че не е фактор – не на Европейския континент, не Югоизточна Европа, а изобщо на Западните Балкани не може да бъде фактор – военен фактор, след като сама не осигурява въздушното си пространство, а върви по пътя на онези държави, които никога не са имали авиация.

Мен ме смущава и подчертаваме това гласуване, непоследователността на ръководството на Министерството на отбраната. Аз даже очаквах и с радост чух, че министърът заяви: „Ще закупим нови самолети, за да гарантираме самостоятелно изпълнение на задачата „eър полисинг”. Щом това е сигурно, защо трябва да приемаме този закон? Тази последователност за едно такова министерство наистина е важен атестат за стабилността на обществото и сигурността, за която говорим ние тук в политически план.

Наистина бих си позволил в процеса на строителството на законодателната дейност да кажа, че такъв тип закон трябва да бъде предшестван от изготвената поднормативна уредба – наредби, инструкции. Защото, бъдете сигурни, че сега като го приемем ще възникнат хиляди и хиляди проблеми – кой ще кацне, кой ще ги ръководи, възможно ли е в Черноморската акватория да се допуснат грешки, колизии, които да прераснат в понятното ни Егейско море? Това е важно преди да приемем членовете тези наредби и инструкции да са простреляни, отработени като алгоритъм.

И ще гласуваме „против” защото съм сигурен, че с приемането на този Закон в политическите среди и на Министерството на отбраната, на Външното министерство и на Министерския съвет ще настъпи едно успокоение – край, в Интегрираната система ние все пак сме гарантирани, няма защо да бързаме да купуваме нов самолет или нова бойна техника. Нещата ще се отлагат, както се отлагат десетилетия. Както и в момента Инвестиционната програма за новия самолет не се внася в Министерския съвет, отново се създават работни групи за търсене на избор и прочее неща, дай Боже, да не стигнем до другото десетилетие.
И в заключение по отношение на мотивите за Закона. Уелс не казва: „Взимайте ер полисинг на заем или докарайте други сили”. Уелс казва: „Укрепете фланга, укрепете го, но със собствени сили! Повече НАТО от Българските въоръжени сили – сухопътни, морски, военновъзушни!” Това казва Уелс. И неправилно го разтълкуваха и президентът, и външният министър, след като се върнаха. Единственото правилно беше 2% от брутния вътрешен продукт, което е заковано и по което ние работихме.

И така във всички случаи тревогата на авиационната общественост, от която и аз произлизам, е много сериозна във връзка с този Закон. Наистина не означава, че ще бъде приложен утре или вдругиден, но се връщам на тази си теза, че проблемът го има, но по-важно е какви са участниците в разрешаването му, как ще вземем всички възможни качествени потенциални мерки и надежди, за да го решим. Според мен това е максима, но е много важна: Онзи, който не владее небето, има голяма опасност да загуби и земята, и морето. Това е. За съжаление не мога да кажа, че най-хубавото тепърва предстои. Доложих.

Пресцентър на ПП АБВ

Коментирай

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *