Новини от ПП АБВ

Ще бъдем изненадата на тези избори

от в ПП АБВ Новини 12/10/2015

Интервю на Георги Първанов във вестник „Телеграф“

Министърът на войната трябва незабавно да бъде уволнен

Референдумът ще се провали заради незаинтересоваността на президента и останалите партии

– Г-н Първанов, как протича предизборната кампания на АБВ, доколко сте ангажиран с нея?

– Аз съм плътно ангажиран с кампанията на АБВ с амбицията да обиколя всички избирателни региони, много общини, давайки подкрепа на нашите млади, кадърни и перспективни кандидати. Имам възможност да следя дебата в много от общинските центрове, особено в областните градове. Мисля, че като цяло кампанията е по-стандартна, по-рутинна, говоря за общата обстановка, и в този смисъл се надявам да се откроят и нашите идеи за управление на общините, които са доста конкретни и работещи. А също се открояват и нашите млади кандидати, които в огромната си част не са участвали досега в управления –  високо образовани и амбицирани хора, на които България може да разчита.

– В началото на кампанията си поставихте за цел да получите 200 хил. гласа, което е удвояване на резултата от парламентарните избори, но на колко кметове и общински съветници се равнява този резултат? Къде АБВ е номинирала безспорни фаворити?

– Това е цел, която щабът на АБВ си постави. Тя, разбира се, е постижима, но от нея не произтичат пряко резултати, свързани с избора на кметове. Защото са много сложни конфигурациите, в които се явява партията на много места. Моята прогноза е, че АБВ ще може да отчете между 40-60 кметове, избрани с наша подкрепа или издигнати от нас. Освен това ще има много кметове на населени места. Трудно ми е да кажа за общинските съветници, тъй като там сметката е по-сложна, но едно мога да кажа – че АБВ ще има една много широка мрежа от участници в местната власт. Досега нямахме никакво присъствие, а това вече е много добра база за добри постижения на бъдещи избори.

Относно фаворитите ни, не смея да изброявам имена, защото мога да пропусна някого и да не се засегнат останалите колеги. Ние имаме шансове да достигнем балотаж в някои от областните центрове, а на балотаж, знаете, вече нещата са доста сложни. В някои от средните общини наистина имаме фаворити и досегашни кметове, които са избрали нас да ги подкрепим и ние сме ги припознали. Така, че наистина имаме добри възможности, може би ще бъдем изненадата на тези избори.

– Участвате и в информационната кампания за референдума, каква е прогнозата ви за изхода му и няма ли опасност националното допитване да се размие покрай местните избори?

– Аз съм готов да се ангажирам с прогноза, че референдумът няма да мине, и то е заради липсата на настойчивост, на ангажираност на инициатора в лицето на президента Росен Плевнелиев. А също и отсъствието на какъвто и да било интерес от другите партии. Като гледам, само АБВ води дискусия като тези дни във Варна, когато имахме дебат на тема „Референдум“. Но ние използваме този дебат за референдума за електронно гласуване, за да отстояваме и своите идеи за мажоритарен избор и за задължително гласуване. И изобщо да популяризираме идеята за пряка демокрация, която трябва да се налага и трябва да успява. А това предполага и промени в законодателството със свалянето на необходимия брой подписи за иницииране на референдум. Също така и свалянето на прага за успешен референдум и може би с предоставяне правото на президента пряко да инициира референдум, да не да минава през парламента, където се редактира и осакатява всяка една идея.

– Има ли вероятност резултатите от местните избори да станат повод за преосмисляне на коалиционните отношения?

– Аз винаги съм отстоявал обратна на тази теза. Става въпрос за различен тип избори. Всякакви изводи, свързани със стабилността на управлението, с неговата перспектива, ще бъдат неуместни. Разбира се, те са основание за всяка партия да си направи за себе си необходимия анализ. Но аз очаквам, че след изборите правителството по-скоро ще бъде стабилно или ако има проблеми, те ще са свързани с неговата реална политика, с това доколко се справя с реформите, с очакванията на хората, а не с резултатите от местните избори. Ние и при по-висок резултат, какъвто очакваме, не смятаме, че това е основание да преразглеждаме ангажиментите си като партньори на управлението. Ако това се случи, то ще бъде заради негативна оценка на политиката на правителството, а няма да произтече от избора в община Х, например.

– А в момента има ли единство сред управляващите формации по повод актуалните въпроси като например кризата с бежанците, санкциите към Русия и др.?

– Трябва да призная, че ме притеснява разединението в българското общество, най вече в българската политика. По-малкият проблем е, когато в управляващото мнозинство има различни гласове. Навремето, когато аз бях опозиционен лидер, с тогавашните управляващи, през 1999 г., постигнахме консенсусна позиция единна и за управляващи, и за опозиция. Сега това не се случва. Сега всеки спекулира и това не е добре за националния интерес. Трябва такива теми да бъдат извадени извън скобите на вътрешната политика, да не създаваме изкуствено допълнително напрежение. Тези теми и без това са достатъчно значими и рискови за националната сигурност.

– Как оценявате отказа на президента Плевнелиев да свика Консултативен съвет за национална сигурност по темата за бежанците?

– Миналата седмица в парламента се гледаха няколко различни предложения, с които да се стимулира президентът да свика КСНС. Аз бях първият, който предложи този орган да бъде свикан, за да стане един актуален дебат, подчертавам го това, защото фактът, че е имало преди една година такъв дебат, не деактуализира необходимостта сега в новите условия да се случи отново. Вижте, Европейският съвет се събира всеки месец, ако те го правят, защо нашият КСНС да не се събира 2 пъти годишно по темата. Разбира се, не е коректно конституционно и законово парламентът да задължава президента по темата. Затова ние от АБВ предложихме една по-мека на пръв поглед, но във всеки случай по-коректна, по-прецизна от законова гледна точка формулировка – да препоръчаме на държавния глава да свика съвета с дневен ред, фокусиран преди всичко около този проблем. Надявам се гласът на парламента да бъде чут. Знам, че президентът не подлежи на парламентарен контрол, не искам да има смесване на правата на властите. Но ще припомня, че през 2003 г., когато започваше иракската война,  когато аз бях държавен глава, бях поканен от парламента и въпреки че формално можех да откажа, се явих и представих моята позиция.

– На фона на това обаче идва решителна заявка за вето на Закона за военното разузнаване само за да си запази неговият началник поста?

– Това пък съвсем не мога да го разбера. Разбира се, ние имаме една друга позиция – аз изхождам от нея, която отговаря на това решение на парламента. Но да се ангажираш с един човек така пристрастно, загърбвайки националния интерес, необходимостта да се укрепи националната сигурност, за мен това е необяснимо поведение.

– Като дългогодишен главнокомандващ на българската армия какво е мнението Ви за драмите в този сектор и особено във Военновъздушните сили, смятате ли, че ремонтът на изтребителите ни в Полша е добър завършек на тази сага?

– Не, не съм сигурен, че този завършек е добър, но не мога да се изкажа професионално. Ние в АБВ имаме добрата експертиза в лицето на ген. Михо Михов. Аз знам неговите резерви и той публично ги обоснова, но не мога да не потвърдя своята отрицателна оценка към министъра на войната, както аз му казвам, защото той се изявява като такъв. Неговото поведение показва некомпетентност, едно неадекватно поведение, което създава проблеми с образа на България, но по-лошото е, че създава и много тежки дългосрочни проблеми с националната сигурност. Той е вреден за националната сигурност, мога да кажа. С всичко онова, което прави досега, идеята да се предостави въздушното пространство, да се охранява от чужда държава, ето сега с начина, по който предлага да се ремонтират самолетите. Това е поведение, което унизява българската армия и аз мисля, че министърът трябва не да подаде оставка, а да бъде уволнен незабавно.

– Ще се разберете ли с коалиционните си партньори за промените в конституцията?

– Промените трябва да си вървят, след като са минали на първо четене, трябва да продължат и на второ. Има реплики на представители на ГЕРБ, че трябва да чуем Венецианската комисия, представители на Брюксел. Външният фактор твърди точно това, което АБВ отстоява от самото начало, че този начин на структуриране на прокурорската колегия на ВСС с възможност политическата квота да блокира професионалната е неприемлив, той е вреден за съдебната власт изобщо. Надявам се това да бъде разбрано и в крайна сметка на второ четене една такава постановка да бъде ревизирана.

А има и други спорни въпроси например, ако щете, за явното и тайното гласуване в този орган. Ние сме за това когато се решават кадрови въпроси независимо дали става дума за съдебната власт или в друга институция – да се гласува тайно. Това е демокрацията. Затова гласуваме на национални избори тайно, а не явно. Защото когато вотът е явен, има опасност от въздействие на началника, когато го правиш пред неговите очи. Но аз не искам да влизам в тежки детайли. Голяма част от детайлите според мен и според нашите експерти трябва да намерят решение в новия Закон за съдебната власт. Ние имаме такъв проект, преди всички обявихме нашите идеи, надявам се те да бъдат прочетени преди обсъждането на проекта.

Интервю на Радослав Киров

Коментирай

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *